„A fiatalok és a médiatudatosság” címmel szerveztünk konferenciát a MÉDIAtudatosság c. projektünk zárásaként, ahol ismertetésre került az ebben a témában elvégzett kutatásunk eredménye. A kapcsolódó szakmai előadásokat követően a résztvevő szakmai és politikai döntéshozók megvitatták az ezekből adódó következtetéseket, illetve felvázolták a korosztály médiatudatossága erősítésének lehetséges irányait.
A 2022 szeptemberében indult projektünk végéhez érve szerveztünk egy disszeminációs konferenciát, hogy az eredményeinket bemutassuk az érdeklődőknek és a konklúziókat megvitassuk szakmai és politikai döntéshozókkal. A több mint egy éves tevékenységünk során sok száz fiatallal találkoztunk, programokat, kerekasztalokat, fókuszcsoportos beszélgetéseket szerveztünk, és legfőképp egy kérdőíves kutatás keretein belül felmértük a fiatalok médiafogyasztási szokásait, a média különböző szegmenseivel szembeni attitűdjeit, tudatosságát. Ennek során olyan, napjainkban különösen fontos témákat is érintettünk, mint médiafogyasztás mértéke és megosztása, az internetfüggőség, az álhírek, az oktatáson belüli médiatudatosságra nevelés, vagy épp a közösségi média veszélyei. Az eredményeket bemutató konferenciánk telt házasra sikerült, az impozáns helyszínt pedig a Magyar Nemzeti Múzeum szolgáltatta.
A nyitóelőadáson Farkas Gergely, az alapítványunk vezetője összegezte a kutatásunk eredményeit, amelyet az elmúlt hónapokban a 18-29 éves korosztály médiafogyasztási szokásainak és médiatudatosságának feltérképezésére végeztünk. Az aktuális tendenciák megismerése és megértése érdemi segítséget jelenthet a szakmai és politikai döntéshozók számára a médiaszabályozásról, a digitális írástudást fejlesztő programokról és más olyan szakpolitikákról, amelyek célja a fiatalok egyedi kihívásainak és igényeinek kezelése. A teljes kutatás és annak konklúziói ITT megismerhetők.
Székely Levente, az Ifjúságkutató Intézet igazgatója az ifjúsági generációk szocikulturális jellemzőit és médiafogyasztásuk trendjeit ismertette. Ennek fontos aspektusa, hogy napjaink fiataljai szinte kizárólagosan a digitális világban és egyfajta virtuális valóságban élnek, hiszen gyakorlatilag mindegyikük rendelkezik okoseszközzel. Körükben soha nem látott méreteket ölt a közösségi médiafelületeken való jelenlét, amihez – saját bevallásukkal ellentétben – rendkívül alacsony tudatosság társul, ahol a család és az iskolai oktatás szerepe erősítendő.
Ezután Pelle Veronika médiakutató, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakértője a médiahasználat különféle kockázataira hívta fel a figyelmet. Saját kutatásuk a legfiatalabb korosztályt és azok szüleit célozta, amely számos kérdésben megdöbbentő eredményeket mutatott. Ennek nyomán megállapítható, hogy egyre fiatalabb korban – akár már akár 7-8 évesen is – rendelkeznek okostelefonnal és vannak jelen valamely közösségi médiaplatformon. A szülők viszont sok esetben nincsenek tisztában azzal, hogy a gyerekük mivel tölti az idejét a virtuális térben, hiszen csak kis részük felügyeli valamilyen formában ezeket az aktivitásokat. Ez azonban számos veszélyt rejthet magában az adathalászattól kezdve a zaklatásokon át egészen a szexuális visszaélésekig.
Az előadásokat követően a résztvevőknek egy állófogadás keretében volt lehetőségük megvitatni egymással és a döntéshozókkal az addig elhangzottakat és akár új kapcsolatokra is szert tenniük.
Ezután panelbeszélgetés következett, ahol Székely Levente moderálásával Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár, Nagy-Vargha Zsófia fiatalokért felelős helyettes államtitkár és Dr. Koltay András, az NMHH elnöke reflektált az elhangzott információkra, majd közösen osztották meg szakmai és személyes gondolataikat arról, hogy miként lehet érdemben – akár nemzetközi szintéren, akár csak az onnan vett „jó gyakorlatokkal” is – elősegíteni a fiatalok médiatudatosságának erősítését. A beszélgetés során kitértek arra, hogy mennyire lehet sikeres egy nemzeti szintű kezdeményezés az alapvetően globális ökoszisztémában, a magyarországi kezdeményezések mennyiben kapcsolódnak a nemzetközi folyamatokba, terveznek-e társadalmi kampányokat, jelentősebb edukációs projekteket a területen, de személyes példákat is megosztottak a gyermekeik médiatudatos edukációjukban.
A konferenciát színvonalasnak, eredményesnek és tartalmasnak értékeltük, mind a résztvevők visszajelzései, mind a meghívott szakemberek/döntéshozók és a saját tapasztalataink alapján is. A jövőben is tervezünk ilyen nagyszabású projekteket lebonyolítani, hiszen úgy érezzük, hogy ezzel picit mi is hozzájárulunk egy fontos társadalmi problémára való figyelemfelhíváshoz és a helyzet jobbításához.
A „MÉDIAtudatosság” (2022-1-HU01-KA154-YOU-000070925) projekt az Európai Unió támogatásával az Erasmus+ program keretében valósul meg.