Barion Pixel

Mesterségek nyomában: A fafaragás

A Fiatalok az értékteremtő médiáért III c. projektünkben (2023-1-HU01-ESC30-SOL-000137607) ritkán űzött, régi mesterségeket mutatunk be lelkes fiatalokkal együttműködve. A 2023 szeptemberétől indult programban minden egyes foglalkozásba egy-egy videóval nyerhetünk betekintést a közösségi média felületein, valamint ezekhez egy-egy cikk is készül, alább a fafaragásról írt cikket olvashatjátok.

Ahol volt fa, és volt ember, ott hamar kialakultak a fa megmunkálásának módjai. Először talán csak a használati tárgyak készítésére szorítkoztak, de hamar megjelenhetett az igény a díszítésükre is. A fafaragásnak ugyanakkor majdnem minden kultúrában fontos vallási, spirituális szerep jutott és emlékek megőrzésére, történetek elmesélésére is szolgált. A szláv népeknél például a fa megmunkálása egyenesen szent tevékenységnek számított, de a Bibliában is egy fával dolgozó embernek, Noénak köszönhető az emberiség fennmaradása, arról már nem is beszélve, hogy Jézus is ács volt.

A fa használati tárgyakká történő feldolgozása a magyarságnál is a legrégebbi foglalkozások közé tartozik. Először a legtöbb helyen, így a magyarságnál is a kéregedények készítése figyelhető meg, ezt követte az egy darab fából faragott tárgyak megjelenése.

Az erdős vidékeken minden parasztember többé-kevésbé tudta, hogyan készítse el az alapvető eszközeit fából és a legtöbb ház is nagyrészt fából készült. Ahol kevesebb erdő volt a környezetben, ott általában falvanként néhány ember értett a fa megmunkálásához és díszítéséhez. Ráadásul a fa sokszor ingyen beszerezhető volt, hiszen a jobbágyok Magyarországon 1848-ig az uraság erdejében ingyen vághattak tüzeléshez, építkezéshez és szerszámaikhoz fát. A tél pedig alkalmas volt a faragásra és a faeszközök készítésére is, hiszen ekkor kevesebb mezőgazdasági munka volt.

Azokban a falvakban, ahol a termőföld nem biztosított megfelelő megélhetést, már a 16-17. században kerestek kiegészítő keresetet, és a jobb földdel rendelkező falvaknak kezdtek például fa eszközöket készíteni. A török hódoltság korában a megosztott országban amúgy sem volt mindig zökkenőmentes az egyéb alapanyagok forgalma és kereskedelme, ezért a sokfelé elérhető fát megbecsülték, és egyre több helyen sajátították el, hogyan is kell felhasználni.

Eközben a késő középkortól zajlott a városokban a céhek szerveződése is, a fát megmunkáló céhek mesterei időnként ellentétbe is kerültek a falvak „kontárjaival”, maga a szó is innen származik, hiszen eredetileg olyan iparost jelent, aki nem volt céh tagja és nem volt hivatalos képesítése (Talán a középfelnémet kunter, utánzat, hamisítvány jelentésű szóból származik). Alapvetően azonban tudtak egymás mellett létezni, mert más-más rétegnek készítették termékeiket. Előfordult, hogy a céhek mesterei és a parasztiparosok között a tárgyakat tekintve is munkamegosztás jött létre egy-egy területen, de jellemző volt ez a falvak tekintetében is: Bükkalján például a cserépfaluiak főleg favillát és gereblyét készítettek, míg a kisgyőriek jármot, kaput és kopjafát.

És ha már említettük a kopjafát, akkor beszéljünk a díszítéseket talán legmagasabb fokra emelő kapufaragásról és fejfakészítésről.

A fedeles nagykapu egész Európában elterjedt volt a középkorban, így hazánkban is mindenfelé állítottak ilyeneket, a legismertebbek és egyben legdíszesebbek a székelykapuk. Ezeknek a kapuknak nem csak az egyszerű bejárat szerepe jutott, hanem az otthont a világtól elválasztó határként működtek, faragványaik nem csak díszítenek, hanem fogadják a vendéget, emlékeznek az ősökre és áldást osztanak a távozókra. A kapuk, dísztárgyak és fejfák díszítését végző fafaragók sem ötletszerűen dolgoznak, szabályai és hagyományai vannak a faragásnak, és minden motívumnak van szerepe.

A kapuk mellett a fejfák fafaragásait sem lehetett akárkire bízni, hiszen ezek is öröklétnek és az utódoknak szóló üzenetet hordoznak.

A fejfa protestáns temetőink sírjele, nevezik még egyes tájakon kopjafának, gombosfának, fűtűl való fának is. Érdekes egyedi formákat bőven találhatunk közöttük, például a szatmárcsekei református temető csónakos fejfáit. (Ebben a temetőben nyugszik egyébként Kölcsey Ferenc is)

Meghatározott szabályai vannak annak, hogy melyik faragvány hova kerülhet, különböző minták jelentik például a férfi és a női halottat.

Tájegységenként és koronként is változó, hogy az ilyen faragványokat külön mesteremberek készítették vagy a család egy ügyesebb tagja. Ahol a munkamegosztás még nem alakult ki, ott ügyesebb parasztok készítették a faragványokat, és ha nem családtagról volt szó, akkor az ő munkájukat ajándékkal, terménnyel hálálták meg. Ahol pedig már elkezdődött a specializálódás, ott a helyi kerékgyártó, ács vagy más fával dolgozó mesterember vállalt faragást is, de voltak olyan települések, ahol kifejezetten fafaragók is megéltek, sőt, voltak külön fejfaírók vagy kopjafaírók is, akik a kész fejfára készítettek feliratokat.

A fa megmunkálása ma sajnos nagyon sokszor egyszerű ipari folyamat, de szerencsére vannak még kézzel dolgozó ácsok, fafaragók és más fával dolgozó mesteremberek.

MEGOSZTÁS

Projektjeink

Előadásaink

Karitatív tevékenységünk

Pályázataink, versenyeink

Ajánlók

Közösségépítés

Baráti Kör

Összefoglaló a munkánkról