Barion Pixel

Ifjúságszakmai tréning Keszthelyen a médiatudatosság témakörében

Alapítványunkkal és partnereinkkel (az erdélyi Vigyázó Egyesülettel, a felvidéki Honti Kaszinóval, a Kárpátaljai Magyar Diákok és Fiatal Kutatók Szövetségevel, a vajdasági Nyers István Sportakadémiával) ismét Keszthelyen szerveztünk nyári ifjúságszakmai tréninget, ahol erdélyi, felvidéki, vajdasági, kárpátaljai és magyarországi fiatalok találkozhattak. Az elmúlt években hagyománnyá vált képzésünk évről évre bővül, mind a programok, mind a partnerszervezetek, mind pedig a résztvevők számát tekintve.

A projektben régiónként 10 ifjúságsegítő csatlakozott, a tréningek szakmai vezetését pedig három tapasztalt tréner – Baracsi Katalin, Pelle Veronika és Guld Ádám – biztosította. A képzés középpontjában idén is a fiatalok közéleti aktivitásának ösztönzése állt, amelyet intenzív, többnapos, nemformális oktatási módszerekkel valósítottunk meg.

A tréningek során számos aktuális és izgalmas témát dolgoztunk fel:

– Baracsi Katalin játékos feladatokkal vezette be a résztvevőket a digitális világ történetébe és jelenébe: mikor küldtünk először hangalapú üzenetet, mióta használjuk a Facebookot, milyen AI-eszközök vesznek körül minket? A humanoidoktól a mesterségesen generált arcokig sok érdekességet fedeztünk fel, de szó volt az emoji-kultúra rejtett üzeneteiről is – például arról, hogyan jelezhet valaki bajt pusztán ikonokkal. A foglalkozás során a jogi vonatkozásokra is kitértünk, és arra, hogyan élhetünk tudatosan a technológia adta lehetőségekkel.

– Pelle Veronika a médiafüggőség és a tudatos médiafogyasztás kérdéskörét járta körül. Tudományos kutatások és gyakorlati feladatok segítségével elemeztük a multitasking, az időmenedzsment és a figyelemzavar összefüggéseit, és saját médiahasználati szokásainkat is górcső alá vettük. A tréning célja az volt, hogy felismerjük: apró változtatásokkal is sokat tehetünk mentális és fizikai egészségünkért.

– Guld Ádám a Z generáció képernyő mögötti életére világított rá. Megdöbbentő adatok és példák mutatták meg, hogyan formálja a közösségi média a fiatalok mindennapjait: egyszerre ad tudást és teremt sebezhetőséget. Az előadás egyik legfontosabb üzenete az volt, hogy nem az a cél, hogy elvegyük a technológiát, hanem hogy megtanuljunk jól együtt élni vele.

A tréning közel egy héten át tartott, amely alatt a résztvevők rengeteg új információhoz jutottak, elemezték saját médiahasználati szokásaikat, és számos gyakorlati tippet kaptak, amelyeket hazatérve közösségeikben is hasznosíthatnak.

A szakmai programok mellett a közösségépítésre is nagy hangsúlyt fektettünk. Az első este ismerkedős játékokkal és névtanulós feladatokkal indult, másnap táncház következett, majd egy izgalmas kvízest Szávay László vezetésével. Emellett természetesen volt lehetőség strandolásra, Keszthely felfedezésére és kötetlen beszélgetésekre is.

Az ifjúsági szakemberek képzésén túl egy gyakorlati segédanyagon, a „Digitális jelenlét okosan – útmutató a közösségi média világához” című kisokoson is dolgoztunk, amely a következő hetekben készül el digitális és nyomtatott formában is. A kiadvány célja, hogy támogassa az ifjúsági területen dolgozó szervezeteket és személyeket a hatékony online működésben.

A projekt az Európai Unió támogatásával valósult meg.

MEGOSZTÁS

Projektjeink

Előadásaink

Karitatív tevékenységünk

Pályázataink, versenyeink

Ajánlók

Közösségépítés

Baráti Kör

Összefoglaló a munkánkról